FAQ - Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de antwoorden op veelgestelde vragen over elektrische fietsen

1. Fiets van de zaak 7% bijtelling

In november 2018 heeft de Tweede Kamer akkoord gegeven om vanaf 1 januari 2020 een bijtelling van 7 procent te belasten voor de fiets van de zaak die ook privé gebruikt wordt. Dat geldt voor de gewone fiets, de e-bike en de speed pedelec. Hierdoor wordt het voor zowel de werkgever als de werknemer een stuk eenvoudiger om hier gebruik van te maken.

Qua regeling zal het nu vergelijkbaar zijn met een auto van de zaak. Zodra er per jaar meer dan 500 kilometers privé mee gereden wordt krijg je net als met de auto te maken met bijtelling. De hoogte van de bijtelling is op moment van schrijven bepaalt op 7%. Aan welke kosten moet je dan denken.

Voorbeeld berekening

Uw fiscaal jaarinkomen (brutoloon + vergoeding Zorgverzekeringswet) bedraagt: € 45.000

De fiets welke u beschikbaar wordt gesteld heeft een fiscale cataloguswaarde van € 3000,00

Bij 7% bijtelling zijn uw kosten per maand: € 7,15 *

*op deze berekening kunnen geen rechten worden ontleedt

2. Werkkostenregeling (WKR)

Vanaf 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) verplicht voor alle werkgevers in Nederland. 2014 is het laatste jaar waarin naast de werkkostenregeling ook nog het oude vertrouwde systeem van vrije verstrekkingen en vergoedingen (zoals bijvoorbeeld het Fietsplan) toepast kan worden maar vanaf 1 januari 2015 is dat niet meer mogelijk. De WKR is al op 1 januari 2011 ingevoerd, zodat werkgevers en werknemers vier jaar de tijd hadden om te kunnen wennen aan deze nieuwe regeling. Intussen zijn de meeste kinderziektes uit de regeling gehaald. Is de regeling nu volledig uitgekristalliseerd en voor iedereen helder? Welnee, ook na 1 januari 2015 zal de regeling bijgeschaafd en bijgesteld worden. Er zullen nog jarenlang rechtzaken volgen voordat voor iedereen duidelijk is hoe bepaalde onderdelen van de WKR geïnterpreteerd moeten worden. Maar de Belastingdienst en de verantwoordelijke minister hebben er het volste vertrouwen in dat de WKR voldoende verankerd is in de regelgeving om de regeling op te leggen aan alle werkgevers.

Op 1 januari 2011 is de nieuwe werkkostenregeling ingevoerd. De werkkostenregeling, al in het Belastingplan 2010 aangekondigd en opgenomen als onderdeel van de Fiscale Vereenvoudigingswet 2010, is door het kabinet bedoeld om de administratieve lasten van bedrijven te verlichten. Het kabinet introduceert een vrijgesteld bedrag (forfait) van 1,5% van de fiscale loonsom waaruit de werkgever bepaalde kosten kan betalen die de werknemers voor de uitoefening van hun werk maken. De ingangsdatum van de WKR was weliswaar 1 januari 2011, maar de wetgever heeft ondernemers een lange overgangstermijn gegund. Gedurende de jaren 2011 tot en met 2014 konden werkgevers ervoor kiezen om het huidige regime van vergoedingen en verstrekkingen te handhaven. De werkkostenregeling wordt per 1 januari 2015 verplicht voor alle werkgevers. Daarnaast is het forfait voor 2015 verlaagd naar 1,2% van de fiscale loonsom.

De werkkostenregeling uitgelegd

De werkkostenregeling is bedoeld als beperking van de administratieve lasten van werkgevers. De regeling is niet bedoeld om de kosten voor werkgevers te verlagen of om de belastingopbrengsten te verhogen. Het gaat dus om een fiscaaladministratieve handeling die voor werknemers geen gevolgen zou moeten hebben. Het kabinet introduceert een vrijgesteld bedrag (forfait) van 1,5% (intussen dus voor 2015 vastgesteld op 1,2%) van de fiscale loonsom waaruit de werkgever bepaalde kosten kan betalen die de werknemers voor de uitoefening van hun werk maken. De fiscale loonsom is het loon waarop de werkgever loonbelasting en premie volksverzekeringen moet inhouden. Het gaat hierbij om de totale loonsom die door een werkgever verloond wordt, dus zowel het loon van cao-gebonden als niet-cao-gebonden personeel.

De kostenvergoedingen worden verdeeld in aantal groepen:

● Gerichte vrijstellingen: de Belastingdienst heeft een aantal vergoedingen vrijgesteld waarmee ze dus buiten de werkkostenregeling vallen. Deze gerichte vrijstellingen komen in plaats van de huidige vrije vergoedingen en verstrekkingen. Gerichte vrijstellingen zijn: abonnementen openbaar vervoer, bijscholing en studiekosten van werknemers, reiskostenvergoedingen tot maximaal € 0,19 per kilometer, etc.

● Vergoedingen die op nul gewaardeerd zijn. Deze vergoedingen zouden wel een plaats in de werkkostenregeling moeten krijgen, maar zijn door de Belastingdienst op nul gewaardeerd en vertegenwoordigen dus geen waarde in het forfait. Voorbeelden hiervan zijn: Arbo-voorzieningen, Mobiele telefoons (zakelijk gebruik ), uniformen en werkkleding, etc.

● Vergoedingen die binnen het forfait vallen. Te denken valt daarbij aan: kosten voor bedrijfsfitness, inrichting werkplek thuis, contributie voor vakvereniging, personeelsfeesten, personeelsreizen, kerstpakketten, producten uit het eigen bedrijf, parkeerkosten, tol- en veergelden,etc.

Ook de “fiets van de zaak” valt binnen het forfait.

● Overige posten: de Belastingdienst onderscheidt verder nog enkele overige posten zoals de personenauto of bestelauto van de zaak. Hiervoor blijft de bestaande wettelijke regeling gelden.

Daarnaast worden de intermediaire kosten buiten de regeling gehouden. Intermediaire kosten zijn kosten die de werknemer in opdracht en voor rekening van de werkgever maakt. Wat de werkgever hiervoor betaalt, is dus geen kostenvergoeding aan de werknemer: de werknemer schiet de kosten slechts tijdelijk voor. Deze kosten mag de werkgever zonder fiscale gevolgen blijven betalen.

Het nieuwe stelsel heeft als voordeel dat vergoedingen en verstrekkingen binnen het algemene forfait niet meer op werknemersniveau hoeven te worden geadministreerd. Wordt er door de werkgever meer vergoed dan 1,2% van de loonsom, dan krijgt de werkgever over het meerdere een eindheffing van 80% opgelegd.

Wat betekent dit nu concreet voor de fiets van de zaak?

Als voorbeeld nemen we een bedrijf met 10 werknemers en een totale loonsom van € 300.000. Het fiscaal vrijgestelde forfait van 1,2% komt bij dit bedrijf neer op € 3.600, dus de werkgever mag tot € 3.600 belastingvrij aan zijn werknemers vergoeden. Dit komt dus neer op 360 euro per werknemer per jaar. Over 3 jaar is dit dus een bedrag van € 1080,- per werknemer. Dit lijkt dus meer dan de € 749,- van het huidige Fietsplan, echter moet vanuit ditzelfde potje dus ook bijvoorbeeld het kerstpakket, het personeelsfeestje, bedrijfsfitness enz. worden betaald. Kerstpakketje € 70,- per werknemer per jaar? Personeelsfeestje 50 euro per werknemer per jaar? Trek dit eraf en opeens is er nog maar € 720,- over. Het verschilt dus per werkgever hoeveel geld waarvoor vrijgegeven wordt en welk onderdeel belangrijk gevonden wordt.

3. KIA, MIA en Vamil Regeling elektrische scooters

Belastingvoordeel voor elektrische scooters met lithiumaccu

Omdat de e-scooter met lithiumaccu’s nóg milieuvriendelijker is dan de versie met loodaccu’s, heeft de Nederlandse overheid besloten dat deze bedrijfsinvesteringen in aanmerking komen voor een aantrekkelijke belastingaftrek.

Naast de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), zijn er ook de zogenaamde MIA-regeling (Milieu Investeringsaftrek) en Vamil-regeling (Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen) welke beiden als doel hebben om Nederlandse ondernemers te stimuleren om te investeren in een milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Beide regelingen zijn ontwikkeld door Agentschap NL (voormalig SenterNovem) en worden uitgevoerd door De Belastingsdienst. De hoogte van het aftrekbedrag is afhankelijk van het bedrag dat de ondernemer betaalt aan inkomsten- of vennootschapsbelasting. Meer informatie over beide regelingen kan hier gevonden worden.

Hoe werkt de subsidieregeling?
Het aanvragen van MIA en Vamil is heel eenvoudig. De ondernemer hoeft slechts één dubbelzijdig formulier in te vullen. Voor het aanvragen van MIA en Vamil is geen accountantsverklaring nodig. De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • De aankoper van een electrische scooter betaalt inkomsten- of vennootschapsbelasting
  • De aankoper van een electrische scooter stuurt een ingevuld aanvraagformulier binnen drie maanden na aankoop naar Bureau IRWA in Breda (het adres staat op het meldingsformulier dat vindbaar is op de website van Agentschap NL).

Het aanvragen van MIA of Vamil kan alleen gedaan worden door de aankoper van de electrische scooter. Wij als dealer kunnen daarom geen partij zijn bij de aanvraag, noch garantie geven voor het slagen van de aanvraag.

Zie verder:

Bij TrendEwheels in Groningen bent u natuurlijk ook op het juiste adres als het gaat om het leasen van een e-bike of pedelec. Er zijn veel verschillende aanbieders en vormen van leasing. Maar in de basis zijn er 2 trajecten die ingeslagen kunnen worden.

1. Leasevorm: e-bike op afbetaling

Deze vorm van lease is eigenlijk niets anders dan een afbetalingsregeling. De e-bike wordt jouw eigendom, echter in plaats van in 1 keer betaal je een vast bedrag per maand. In een periode van 36, 48, 60 of zelfs 72 maanden betaal je de elektrische fiets dan af.
 

Voordelen:

  • Een luxere en betrouwbare e-bike uit een hoger prijssegment is ook bereikbaar met een kleinere portemonnee.

  • De e-bike is cq wordt jouw eigendom. Je hoeft de e-bike na het volledig afronden van het traject dus ook niet meer in te leveren of over te kopen.

  • Het maandbedrag is relatief laag en er is een mogelijkheid om tussentijds af te lossen zodat je sneller van deze maandelijkse kosten af bent en per saldo minder rente betaald.

Nadelen:

  • Afbetaling is een vorm van geld lenen waar ook een relatief forse (14%) rente over betaald moet worden.

  • Standaard is de e-bike niet verzekerd tegen schade of diefstal, dit valt natuurlijk wel af te sluiten.

  • Onderhoud en reparaties (buiten de garantie) zijn voor eigen rekening.

Aanvragen? Loop dan de volgende stappen door:

Stap 1: Je zoekt een mooie geschikte e-bike uit in onze winkel of webshop.

Stap 2: Neem contact met ons op om te bespreken om welke e-bike het gaat en welke opties je wenst. Wij berekenen dan het ‘gewenste kredietbedrag’ voor je.

Stap 3: Je gaat naar de website van deleasewinkel.nl, vult hier dit ‘gewenste kredietbedrag’ en volgt de verder stappen in dit aanvraag proces. Nadat alles is ingevuld en ingediend hoor je vrij snel (meestal binnen 24 uur) of je in aanmerking komt voor dit kredietbedrag en of het verdere traject kan worden ingeslagen.

2. Leasevorm: Operational Lease

Deze vorm van e-bike lease is grotendeels gelijk aan de meest gangbare leasevorm bij auto’s. Tegen een vast bedrag per maand ‘huur’ je voor een contractperiode van 3 of 4 jaar een e-bike. Praktisch alle bijkomende kosten zoals onderhoud en verzekering zijn voor de leasemaatschappij. Na afloop van de periode kan de elektrische fiets retour of voor een rest bedrag worden over genomen.

Voordelen:

  • Vast bedrag per maand zonder onverwachte kosten.
  • Geen hoge aanschafkosten
  • Inclusief service, garanties en verzekeringen
  • Iedere 3 of 4 jaar de mogelijkheid tot een nieuwe e-bike

Nadelen:

  • De e-bike blijft eigendom van de leasemaatschappij en moet aan het einde van de looptijd worden ingeleverd over overgekocht.
  • Relatief ‘duur’. Bij normaal netjes gebruik van de elektrische fiets zijn de kosten voor aanschaf, onderhoud en verzekeringen lager dan bij lease 2. 
 

QWIC lease

Zakelijk of privé een e-bike leasen, al voor een paar euro per maand!

Wil jij voordelig een elektrische fiets leasen en zorgeloos genieten en fietsen op een topkwaliteit e-bike, met gratis servicebeurten én een verzekering? Binnenkort kan dit al voor een paar euro per maand! Kom alles te weten over de voordelige lease mogelijkheden van QWIC.

Tijdens de leaseperiode geniet je van de beste service voor jouw e-bike. Na de leaseperiode van 36 of 48 maanden heb je de keuze om de fiets over te nemen, het lease traject te beëindigen of om je fiets in te ruilen voor een nieuwe QWIC elektrische fiets.

Een QWIC elektrische fiets leasen kan via je werkgever of via Private Lease.

De voordelen van een QWIC e-bike leasen:

  • Vast maandbedrag zonder verrassingen

  • Inclusief verzekering en garantie, dus geen extra kosten

  • Geen eenmalige grote investering

  • 2 gratis onderhoudsbeurten per jaar

  • De beste service van een dealer in de buurt

  • Kortlopend contract van 36 of 48 maanden

Een QWIC leasen via jouw werkgever

Vanaf 1 januari 2020 is het fiscaal aantrekkelijk om een fiets van de zaak te leasen. Je betaalt dan jaarlijks maar 7% bijtelling, en je mag de fiets dan ook privé gebruiken. Door deze regeling rijd je al een QWIC e-bike voor minder dan een tientje per maand! Lees hier meer over de 7% bijtellingsregeling.

Zakelijk leasen

Ben je een werkgever of wil je als werknemer vanaf 1 januari 2020 voordelig een elektrische QWIC fiets rijden? Bekijk dan onze zakelijke lease-opties en geniet al voor een paar euro per maand van een topkwaliteit e-bike van QWIC.

De voordelen van QWIC Lease voor bedrijven

  • Een bewuste en groene bedrijfsmentaliteit

  • Besparing op parkeerkosten, brandstof en kilometervergoedingen

  • Een groen mobiliteitsbeleid: reductie van de CO2-uitstoot van uw zakelijke mobiliteit

  • Een gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarde

  • Dichtbij de bron: bestel rechtstreeks bij ons als fabrikant

  • Energieke en fitte werknemers

Meer informatie over zakelijk leasen? Kijk dan hier op de website van Qwic of bekijk de QWIC Lease Zakelijk brochure.

Private Lease

Ook als particulier kun je binnenkort een QWIC e-bike leasen. Voor een vast bedrag per maand rijd jij een QWIC elektrische fiets, inclusief service, garanties en verzekeringen. Geen gedoe, maar gewoon zorgeloos genieten van jouw e-bike! Na de leaseperiode van 36 of 48 maanden heb je de keuze om de fiets over te nemen, het lease traject te beëindigen óf gewoon in te ruilen voor een nieuwe QWIC elektrische fiets. Laat onderaan de pagina jouw gegevens achter en dan nemen wij snel contact met je op over Private Lease.

Financial Lease

Wil jij een QWIC kopen, maar wil je deze liever maandelijks afbetalen? Geen probleem! Ook dit is binnenkort mogelijk. Je kan ervoor kiezen om jouw fiets af te betalen in 36 of 48 maanden.

Meer informatie of een aanvraag doen? Kijk dan hier op de website van Qwic

Bij Trendewheels kan u ook terecht voor het afsluiten van een fietsverzekering. Ook wanneer de fiets niet bij ons vandaan komt, maar elders of via Internet is aangeschaft bent u eveneens van harte welkom.

Wij bieden verzekeringen aan van en Kingpolis.

Of u nu fietstochten maakt voor uw plezier of uw E-bike gebruikt voor woon-werkverkeer, uw E-bike brengt u waar u maar wilt en wanneer u wilt. Dat geeft u vrijheid. En dat wilt u graag zo houden.

Helaas is schade aan uw E-bike of nog erger, fietsdiefstal, niet geheel te voorkomen. Als u dit overkomt wilt u graag snel en goed geholpen worden. Dat kan met de E-bikeverzekering van Kingpolis. Zij zorgen er samen met ons voor dat u na schade of diefstal snel weer mobiel bent zonder papieren rompslomp voor u.

Woont u in de buitengebieden, of bent u geinteresseerd in een verzekering voor 3 jaar, dan kunt u prima terecht bij Kingpolis.