Schuitendiep 2 Groningen
di t/m vr 10-18 uur
za 10-17 uur
050 8511532

Speedpedelecs

Verschil normale elektrische fiets en High Speed Pedelec

Standaard elektrische fietsen, e-bikes, of pedelecs zijn begrenst in hun snelheid. Deze fietsen ondersteunen normaal tot een snelheid van ongeveer 25 km/u. Wanneer je boven deze snelheid komt, dan stopt de motor met ondersteunen. Echter zijn er sinds enkele jaren ook elektrische fietsen op de markt die veel sneller gaan. Deze zogenoemde speedpedelecs of high-speed e-bikes hebben met name in 2014 een enorme opmars gemaakt en de verwachting is dat dit de komende jaren alleen nog maar meer wordt. Het grote verschil verschil tussen de normale e-bike en deze speedpedelec is dus de maximale snelheid tot waar de fiets ondersteund. Waar een normale elektrische fiets zoals gezegd met 25 km/u ophoudt, stopt de speedpedelec pas bij 45 km/u. Deze snelle e-bikes gaan dus echt beduidend harder dan de normale elektrische fietsen. Om die reden zit de overheid ook nog een beetje in de knop wat betreft de wetgeving voor deze snelle elektrische fietsen.

Wetgeving speedpedelecs

Momenteel is het zo dat een officiële speedpedelec voorzien moet worden van een blauw snorfiets kenteken en vervolgens ook verzekerd moet worden als een snorfiets. Het gevolg hiervan is dat een speedpedelec dus ook alleen bereden mag worden door personen van 16 jaar of ouder die in het bezit zijn van minimaal een bromfietscertificaat (of een gewoon rijbewijs). Een blauw snorfiets kenteken betekent dat er geen helmplicht is, maar tevens betekent het ook dat het voertuig niet harder dan 25 km/u mag. Hier zit dus de manco in de huidige wetgeving. Officieel is het dus zo dat mensen die op een speedpedelec welke speciaal bedoelt is voor snelheden tot 45 km/u volgens de wet niet sneller mogen dan 25 km/u. Iedereen die met zo'n snelle e-bike harder fietst dan 25 km/u is officieel dus in overtreding.

Dit is natuurlijk een vreemd verhaal en dit gaat dan ook veranderen. Vanaf 1 januari 2017 zullen de highspeed pedelecs onder de categorie bromfietsen worden geplaatst. Dit betekent dat de fietsen moeten worden voorzien van een gele kentekenplaat. Vanaf dat moment geldt een maximale snelheid gelijk aan bromfietsen, dus 45 km/u. Ook zal er binnen de bebouwde kom op straat gefietst moeten worden en geldt er een helmplicht.

In augustus 2016 is bekend gemaakt dat er definitief een helmplicht gaat komen. Voor deze helm voor de gebruiker van de snelle e-bike, de highspeed pedelec, is nu een nieuwe norm ontwikkeld. De huidige helmen die in winkels te koop zijn voldoen niet aan die norm. Zo is een gewone racefietshelm ongeschikt omdat die teveel plekken van het hoofd onbeschermd laat. De bromfietshelm zou te weinig ventileren en schermt daarnaast de oren te veel af. Sommige bromfietshelmen voldoen wel aan de norm. Probleem is dat de nieuwe helm, volgens de nieuwe strenge norm, pas in de tweede helft van 2017 beschikbaar is. Dat is veel later dan de ingangsdatum van de nieuwe wet. Vanaf 1 januari kunnen de bestuurders van de snelle e-bikes, zogeheten Pedelecs, dus een boete verwachten als ze een verkeerde (racefiets)helm dragen.  Dit kan worden voorkomen door het dragen van bromfietshelmen.

Nieuwe norm voor bestuurder snelle e-bike:

- Helm moet lager zijn bij de slaap dan een standaard fietshelm om kwetsbare bloedvaten bij de slaap te beschermen.
- Helm moet lager aan de achterkant zijn om de nek te beschermen en daar zittende belangrijke aders en zenuwen.
- Gemaakt zijn van dikker schuim zodat het betere bescherming oplevert bij een val.
- Een vizier dat tranende ogen en hinder door insecten voorkomt.
- Kleinere gaten in de helm om afkoeling te verzorgen maar toch betere bescherming te bieden.

Wie geen zin heeft in de rompslomp omtrent het verzekeren, kenteken, helmplicht etc. En voor wie zo'n 35 km per uur ook al een hele mooie acceptabele snelheid is, heeft Qwic wellicht de perfecte e-bike!

Qwic P-RD9.2s

De Qwic P-RD9s is voorzien van een zeer sterke motor welke onbegrensd wel tot 35 km/u kan ondersteunen. Echter, is het zoals hierboven als was omschreven momenteel in Nederland dus niet toegestaan om harder dan 25 km/u te rijden op een fiets met ondersteuning. Om die reden is deze zeer sportieve e-bike standaard dan ook voorzien van een begrenzer. Hiermee voldoet de fiets volledig aan de huidige wetgeving. Echter kan je er op eigen risicio voor kiezen deze begrenser eraf te halen door een instelling op het display te veranderen. Officieel is de fiets dan niet meer toegestaan op de openbare weg.

Het voordeel van deze e-bike ten opzichte van de officiële Hight Speed Pedelecs is dat de fiets dus niet hoeft te worden voorzien van een kentekenplaat en dus ook niet verplicht verzekerd hoeft te worden. Daarnaast is het een eigen keuze om wel of geen fietshelm te dragen.

Meer informatie over deze Qwic P-RD9s e-bike vindt u hier

Real 45 km/h

Voor veel zogenoemde speedpedelecs geldt dat 45 km per uur in de praktijk nauwelijks haalbaar is. Of je moet jezelf enorm in het zweet gaan werken en dat is nu juist datgene wat je niet wilt bij een High speed e-bike. Er zijn gelukkig ook een aantal merken welke zich echte 45 km/u speedpedelecs mogen noemen. Strömer is hier een voorbeeld van, maar is ook erg duur.

Klever

Wij hebben bij TrendEwheels gekozen voor het merk Klever. Klever is een vrij nieuwe speler, maar ook een zeer betrouwbaar en gerenommeerd bedrijf. Ze zijn namelijk 100% in handen van het moederbedrijf Kymco bekend van de scooters. De sportieve Klever S45 en de comfortabele Klever B45 zijn beide premium fietsen opgebouwd uit de beste onderdelen die er zijn. En zeer belangrijk; De zeer sterke BIACTRON 500W motor zorgt voor een vermogen waardoor 45 kilometer per uur eenvoudig haalbaar is. Zie ook hier